Jo, begge deler er blitt utsatt av den sittende regjeringen.

På det samferdselspolitiske området har regjeringen vært svært høy og mørk, ofte frontet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han har vært tydelig i sine budskap, og forventingene til hva som skulle komme fra samferdselsdepartementet under hans ledelse har vært høye.

Høyre-/Frp-regjeringen var regjeringen som skulle gjøre vei i vellingen i flere store samferdselsprosjekter. Jeg har jobbet mye med to av dem, og begge to er utredet i såkalte konseptvalgutredninger (KVU).

Her hos oss har vi vært mest spente på når byggingen av ny E16 mellom Arna og Voss, og ny togbane på samme strekningen, kan starte. I dag fikk vi sannsynligvis svaret: oppstarten er utsatt, og kommer i 2023.

En annen sak med stor betydning er hvor en ny godsterminal for bergensområdet skal ligge, og når byggingen skal starte. I dag fikk vi svarene: Vet ikke, og vet ikke.

Begge sakene ligger i samferdselsdepartementet, og der er de altså satt på vent inntil videre.

Utsettelse og unngåelse av plassering av ny godsterminal har lagt i kortene lenge.

Når det gjelder Arna-Voss er utsettelsen på tre-fire år. Det er tre-fire år med hyppige ras, og med dødangst for reisende og deres pårørende.

Når det gjelder godsterminalen er det ikke tatt noen avgjørelse om hvor ny terminal skal ligge, og valget om å ikke ta et valg ble bekreftet da Nasjonal transportplan ble presentert i dag.

Det kom ikke som noen overraskelse. Utsettelse og unngåelse av plassering av ny godsterminal har lagt i kortene lenge. Jeg skrev en kommentar om dette i november i fjor, og der har jeg spekulert litt i hvilke samtaler som har foregått i regjeringskontorene.

En utsettelse i godsterminalsaken er på grensen til komisk, etter flere tiår med heftig debatt.

I stedet for at det er valgt plassering for en ny godsterminal er det i NTP lagt inn penger (ja, flere hundrede millioner kroner) som skal brukes til å sørge for at avgjørelsen kan utsettes i mellom 13 og 23 år. Pengene skal brukes til å ruste opp dagens terminalløsning på Nygårdstangen i Bergen sentrum, og bevare status quo.

Regjeringen og Solvik-Olsen jobbet hardt for å skaffe seg et image som den nye, handlekraftige regjeringen på samferdselsområdet. Det er mulig imaget er intakt sett fra Intercity-land i øst, men her vest vil nok mange si at det er knust.

Taler om statlige planer og hurtig gjennomføring er erstattet av utsettelser og bortforklaringer.

Det tragiske er jo at vi vet at det kommer til å gå store ras på strekningen.

I godsterminalsaken kommer nok regjeringen til å få fred. Mange er lykkelige over at det ikke blir godsterminal i sitt eget nærområde (i alle fall ikke på lang tid). Dette gjelder både i Arna, Fana og Åsane.

Denne lykken kommer til å skygge for det flaue faktum at politisk feighet og taktikkeri har skjøvet avgjørelsen om godsterminal langt inn i fremtiden.

I saken om Arna-Voss, E16 og Vossebanen (K5) kommer det neppe til å bli stille.

Det tragiske er jo at vi vet at det kommer til å gå store ras på strekningen. Det kan komme om kort tid. Snøsmelting, regn og vår/sommer kan være en dødelig kombinasjon i denne sammenheng.

25. mai 2015 ble Solvik-Olsen spurt av TV2 om det måtte gå liv tapt på E16 før det blir gjort noe med rasfaren.

Han svarte:

– For oss er det veldig viktig at ting blir gjort før liv går tapt.

Hva skal han svare neste gang?

Eirik Langeland Fjeld, redaktør, Bygdanytt

* Samleside om Arna-Voss, E16 og Vossebanen