Svar til Bjørn Sundlands innlegg 28.04.2018

Jan Åge Langeland mener en selvkjørende ferge er en bedre og billigere løsning.

Jan Åge Langeland har skrevet dette innlegget om Arnavågen og gangbro.
  • Jan Åge Langeland
Publisert:
Denne artikkelen er over tre år gammel

Jeg er enig med Bjørn Sundland i mye av det han skriver her, men bro over Arnavågen ved Holmen er jeg skeptisk til. Ihvertfall bør den ha en seilingshøyde på 20m eller mer.

Det bør være et mål at flere båtfolk skal gå over til stillegående og miljøvennlige seilbåter, og disse vil bli utestengt av en lavere bro. Det samme gjelder veteranrutebåter.

Les også

Få meiningane dine publisert i Bygdanytt

Det er også et ganske langt spenn, ca. 120m, og det er vanskelig med peler pga. isen. En så lang og høy bro er et stort prosjekt. Den nye gangbroen ved Bergen Brannstasjon, koster 1 million per meter. Et alternativ med åpningsmekanisme vil også være kostbart og upraktisk, ref. Småpudden, som ble en dårlig løsning til 120 millioner. Den bruker lengre tid på å åpne enn den 100 år gamle Tower Bridge i London.

Les mer om temaet:

Hvis det trengs en passasje for fotgjengere og syklister så vil jeg tro at en selvkjørende ferge kan være en bedre og billigere løsning.

Eller bare å legge ut endel robåter eller kanoer på hver side for fri bruk. Hver innbygger i Arna kan jo få sin egen båt til den prisen.

  • Hva mener du bør skje i Arna? Del gjerne dine tanker med resten av Bygdanytt-leserne! Send oss ditt innlegg til debatt@bygdanytt.no
Publisert:
  1. Leserbrev
  2. Arna
  3. Byutvikling
  4. Debatt

Mest lest akkurat nå

  1. Katrine skal leie milliardprosjektet

  2. Planlegg enorme investeringar i Arna - her vil byrådet bygga ny barnehage

  3. Denne butikk-kjeda vil etablere seg på Osterøy: – Det finst ikkje eit liknande konsept her på øya

  4. Gjev seg etter seks år i sjefsstolen

  5. 2020 blei så bra at dei deler ut millionar til dei tilsette

  6. Ringte inn og truet Nav: – Refererte til det som skjedde i Bergen