Ja, om den ikke er her enda i fysisk forstand så ligger den og venter og venter. Regjeringens meningsløse privatiseringsiver har kommet hit også og om få år, kanskje mindre enn to, kan utenlandske operatører kjøre flere togstrekninger her i landet, også strekningen Arna- Bergen.

Vi vet jo at de politisk blå og mørkeblå sikler når man snakker om anbudsutsettelse og konkurranse. Tidligere om årene var gjerne begrunnelsen at alt ble både bedre og billigere, men etter å ha hørt litt om hva som skjer både i innland og utland så har disse argumentene blitt dysset ned, mest sannsynlig fordi det ble ikke så rosenrødt de blå politikerne ville ha det til.

Flere land advarer oss om å gå i samme fellen som dem, men hverken samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, statsminister Erna Solberg eller finansminister Siv Jensen gidder å høre på slike advarsler. Det skal nok gå bedre i Norge, skal du se!

Så leser jeg i Bygdanytt fra 11. juli hva man skal vektlegge ved anbudsutsettelse... Man skal vektlegge kvalitet, sier fungerende direktør for persontrafikk i Jernbaneverket, Svein Horrisland.

For det er jo slik, merkelig nok, at det er Norske tog, helt sikkert en del av NSB tidligere, nå utskilt for å være disponibel for alle anbydere, som skal stille togene til disposisjon for den som vinner anbudet.

Så da må man regne med at det er de togsettene som kjører i dag som skal kjøre seinere også. Så da lurer jeg på: hvilken kvaliteter kan vi forvente oss som skal vektlegges.

Blir det servering med skjenkerett? Blir det cabaret i siste vogn? Skal konduktørene synge og gjøre oss glade på vei til jobb eller hjem fra fest? Skal de få rosa uniformer?

For min del er jeg veldig godt fornøyd med både NSB og de ansatte. Ikke vil jeg ha rosa uniformer og heller ikke syngende konduktører eller skjenkebevilgning. Jeg vil ha NSB, jeg vil ha de hyggelige menneskene som jobber der og jeg er veldig godt fornøyd med kvaliteten på det materiellet som står til rådighet for dem.

Det vil uansett ikke bli noe bedre med andre anbydere.

Imidlertid har jeg et forslag som kan øke kvaliteten: Jeg har, som daglig bruker av toget, registrert at det ofte er noen som entrer togene og togsetene med særdeles skitten arbeidstøy. Noen kommer fra murerfirma med pussestøv over hele seg, andre fra malerfirma med tilhørende slipestøv i klærne. Det er en del gjengagere som kommer med alt fra gipsstøv til sagmugg på klærne sine.

Min første tanke er at de nok jobber i et firma som ikke har råd til skiftebrakke til sine ansatte, men det er jo for dumt i 2018, så jeg velger heller å tro at det er deres personlige valg. Det er uansett ikke god reklame for firmaet de representerer, for folk kan jo tenke hva som helst om firmaets kvalitet når de ansatte reiser i arbeidsklær. Det er ikke greit for andre reisende at det sitter folk med skittent arbeidstøy på setene.

Kommer du hjem fra 1.- eller 17. mai- feiring i byen med svartdress og det blir påpekt at du er hvit på ryggen, baken og baksiden av lårene, så er det jo vanskelig å føre bevis for at det er de støvete setene til NSB som har skylden.

Derfor har jeg et forslag til kvalitetsheving: Få opp skilt i vognene som sier at det er forbudt å reise med tog i skittent arbeidstøy. For ordens skyld kan jeg legge til at jeg selv er tømrer.

Så tilbake til saken. Poenget med anbudsutsettelse er ikke at noe skal bli billigere eller bedre for oss som kunder. Poenget er ideologisk: staten skal ut for at private skal inn.

Mest sannsynlig vil kvaliteten bli den samme eller verre og på sikt vil billettene garantert bli dyrere enn det ellers ville blitt med gode, gamle NSB, slik det meste blir når private skal overta driften etter statlige institusjoner.

Jeg vet ikke om folk flest er klar over hvilken ideologisk galskap som er på vei, men jeg vil faktisk be folk om å våkne opp før vi sitter der måpende og ikke har forstått en døyt av hva som egentlig skjedde.

Jeg heier på NSB, de ansatte og deres kompetanse.

Leserbrevet er skrevet av Einar Salbu.