Målet til Skyss er nobelt nok – ved å kjøre Fløyfjellstunellen i stedet for gjennom Sandviken og sentrum, sparer man inn cirka fem minutter på reisetiden til Bystasjonen. Antagelig en fin endring for de som skal direkte dit.

For sånne som meg, som går av før Bystasjonen, blir Fløyfjellstunellen og Bystasjonen en omvei. Jeg går gjerne av bussen i Vågen, tar Beffen over fjorden, og rusler de siste meterne til jobb. Er været fint kan jeg gå av på Torget, og tusle Strandgaten ut. Det har aldri tatt meg mer enn en time å komme meg på jobb. Flere enn meg går av 210-bussen på den siden av Bergen.

Fra 13. august må både jeg og de andre bli med bussen helt til Bystasjonen. Derfra må vi gå hele sentrum gjennom på tvers før vi engang er fremme der vi har pleid å gå av før.

Det er bra at Skyss vil gi oss raskere reiser. Men det hjelper lite å komme fem minutter raskere frem til et sted jeg ikke skal. I tillegg kunne minuttene vært spart inn på annet og langt bedre vis.

Hvis 210-bussen er ment å knytte sammen Osterøy og Bergen, burde man etter min mening heller la være å kjøre alle småveier i Åsane på kryss og tvers, og kjøre motorveien direkte inn og ut – eventuelt med et stopp på Åsane Terminal for omstigning til lokale ruter. Innsparingen ville blitt på mer enn fem minutter. Småveiene rundt Åsane betjenes godt av andre ruter, både fra Åsane og sentrum.

Det ligger også et potensiale i å justere rutene ut av byen. Bussene går i så rasende fart gjennom svingete bygater og småveier rundt Åsane at søvn og hvile må vike for å holde seg fast – selv om vi stort sett alltid står minst ti minutter på kaia på Breistein for å vente på ferga. Kunne man ikke reist senere fra sentrum, droppet småveiene rundt Åsane, kjørt jevnere, og sluppet ventetiden ved ferga?

Samferdselspolitikk er også kommune- og boligpolitikk. Skal det være mulig å bo på Osterøy og jobbe i Bergen, er man avhengig av at reisen til og fra er overkommelig. Endringen som nå er gjort, gjør reisen til og fra arbeid vanskeligere – både for meg og andre. Reisetiden er allerede nær smertepunktet – og verre skal det altså bli. Så er det sikkert ikke nødvendig å minne om den triste ironien i at kollektivtilbudet blir dårligere samtidig som de nye bomstasjonene settes opp.

Eivind Marienborg

Reigstad, Valestrandsfossen