Ny E16 og ny Vossebane er utsatt. Pengene kommer tidligst i 2023.
Men regjeringen åpner for «se på mulighetene for å fremskynde oppstart av prosjektet».
* Se LIVE video fra pressekonferansen her
Det var knyttet et visst håp til at det hadde vært bevegelse i det politiske miljøet siden «lekkasjen» om at K5 må vente noen år, kom tidligere i vår.
I dag lyttet alle som er opptatt av Arna-Voss, E16, Vossebanen og K5 nøye da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte innholdet i Nasjonal transportplan i samferdselsdepartementet klokken 1200.
Det viste seg at det har vært bevegelse, men den har ikke vært stor.
Forhåpningen var byggestart for K5-alternativet (ny vei og ny bane) mellom Arna og Voss i 2021. I planen som ble lagt frem i dag er K5-prosjektet plassert i siste del av NTP-perioden.
Pengene til K5 kommer tidligst i 2023.
* Les alle sakene om Arna-Voss
Men regjeringen skriver:
«Regjeringen vil se på mulighetene for å fremskynde oppstart av prosjektet.
Den mest aktuelle løsningen er å bygge veg og bane uavhengig av hverandre på strekningen Arna - Trengereid.
Mellom Trengereid og Stanghelle må veg og bane bygges samtidig for å kunne etablere felles rømningsmulighet.»
K5 ligger inne med 7,6 millarder statlige kroner i perioden 2023–2029.
Også E16 Ringvei øst, Arna - Vågsbotn ligger inne i perioden 2023–2020 med 2,2 millarder statlige kroner.
I Hordaland er det bare Sotrasambandet som ligger inne i første del av NTP (2018–2023), og det er lagt opp til 4,5 milliarder fra staten til dette prosjektet.