* Se LIVE video fra pressekonferansen her

Det var knyttet et visst håp til at det hadde vært bevegelse i det politiske miljøet siden «lekkasjen» om at K5 må vente noen år, kom tidligere i vår.

I dag lyttet alle som er opptatt av Arna-Voss, E16, Vossebanen og K5 nøye da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte innholdet i Nasjonal transportplan i samferdselsdepartementet klokken 1200.

Det viste seg at det har vært bevegelse, men den har ikke vært stor.

Forhåpningen var byggestart for K5-alternativet (ny vei og ny bane) mellom Arna og Voss i 2021. I planen som ble lagt frem i dag er K5-prosjektet plassert i siste del av NTP-perioden.

Pengene til K5 kommer tidligst i 2023.

* Les alle sakene om Arna-Voss

Men regjeringen skriver:

«Regjeringen vil se på mulighetene for å fremskynde oppstart av prosjektet.

Den mest aktuelle løsningen er å bygge veg og bane uavhengig av hverandre på strekningen Arna - Trengereid.

Mellom Trengereid og Stanghelle må veg og bane bygges samtidig for å kunne etablere felles rømningsmulighet.»

K5 ligger inne med 7,6 millarder statlige kroner i perioden 2023–2029.

Også E16 Ringvei øst, Arna - Vågsbotn ligger inne i perioden 2023–2020 med 2,2 millarder statlige kroner.

I Hordaland er det bare Sotrasambandet som ligger inne i første del av NTP (2018–2023), og det er lagt opp til 4,5 milliarder fra staten til dette prosjektet.