Ny E16 og ny Vossebane er utsatt. Pengene kommer tidligst i 2023.

Men regjeringen åpner for «se på mulighetene for å fremskynde oppstart av prosjektet».

Terje Breivik (V), Helge Andre Njåstad (Frp), Erna Solberg (H) og Knut Arild Hareide (Krf) på Arna stasjon da de slapp nyheten om at K5 er utsatt til siste halvdel av NTP.
Publisert:
Denne artikkelen er over seks år gammel

* Se LIVE video fra pressekonferansen her

Det var knyttet et visst håp til at det hadde vært bevegelse i det politiske miljøet siden «lekkasjen» om at K5 må vente noen år, kom tidligere i vår.

I dag lyttet alle som er opptatt av Arna-Voss, E16, Vossebanen og K5 nøye da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte innholdet i Nasjonal transportplan i samferdselsdepartementet klokken 1200.

Det viste seg at det har vært bevegelse, men den har ikke vært stor.

Forhåpningen var byggestart for K5-alternativet (ny vei og ny bane) mellom Arna og Voss i 2021. I planen som ble lagt frem i dag er K5-prosjektet plassert i siste del av NTP-perioden.

Pengene til K5 kommer tidligst i 2023.

* Les alle sakene om Arna-Voss

Men regjeringen skriver:

«Regjeringen vil se på mulighetene for å fremskynde oppstart av prosjektet.

Den mest aktuelle løsningen er å bygge veg og bane uavhengig av hverandre på strekningen Arna - Trengereid.

Mellom Trengereid og Stanghelle må veg og bane bygges samtidig for å kunne etablere felles rømningsmulighet.»

K5 ligger inne med 7,6 millarder statlige kroner i perioden 2023–2029.

Også E16 Ringvei øst, Arna - Vågsbotn ligger inne i perioden 2023–2020 med 2,2 millarder statlige kroner.

I Hordaland er det bare Sotrasambandet som ligger inne i første del av NTP (2018–2023), og det er lagt opp til 4,5 milliarder fra staten til dette prosjektet.

Publisert: