Vil lære elevene mer om «virtual reality»

På Arna videregående skole får de et eget programfag kalt «medieutvikling».

MK-lærer Bjørn Inge Nøkling setter på VR-brillene på Henrik Utne, som går andreåret på MK.
  • Maria Hellem Johnson
Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

Gjennom medieutvikling-faget får elevene blant annet lære å filme 360-graders video som skal ses gjennom VR-briller (virtual reality).

Det er et nytt undervisningstilbud for elevene med nytt studio og nytt utstyr.

– Vi har laget et eget tilpasset rom for arbeid med 360-video og virtual reality, forteller Bjørn Inge Nøkling, som er kontaktlærer for tredjeklasse på medier og kommunikasjon.

Starter over sommeren

Skolen har akkurat fått utstyret, så det meste er ennå i pappesker, men alt skal være klart til åpningen av Arna videregående skole 25. januar.

Faget starter riktig nok ikke før over sommeren.

– Vi har fått mye nytt og enda bedre utstyr. Vi gleder oss til å begynne og tror dette vil interessere elevene, sier Nøkling.

17 år gamle Henrik Utne går på MK-linjen og er svært interessert i film og foto.

– Med VR-briller kan man samhandle med miljøet ved hjelp av to håndkontrollere. Det er alltid gøy med nytt utstyr, spesielt hvis man ikke har det hjemme, forteller Utne.

Elev Henrik Utne og lærer Bjørn Inge Nøkling gleder seg til undervisningen i faget medieutvikling starter.

Filmer 360 grader

Nøkling forteller at skolen har kjøpt kamera som filmer 360 grader. Slik kan du ha på deg VR-brillene og se overalt rundt deg, nesten som at du er der selv.

– Vil noen se hvordan for eksempel byggfag sin hverdag er, kan en av dem sette kameraet på hjelmen og filme dagen sin. Så kan de som ønsker se videoen gjennom VR-brillene og oppleve byggfag sin dag, forteller MK-læreren.

– Det er et ganske stort steg fra et vanlig kamera, sier Utne.

I 2015 fikk skolen de første VR-brillene, men det var mye mer komplisert.

– Da hadde vi ikke ett, men seks kameraer som filmet hver vinkel. Så måtte vi sy sammen filmen i ettertid, men det var ikke alltid så enkelt, sier Nøkling.

Skolen har fått et eget studio der lærer og elever kan jobbe med 360-video og virtual reality.

– Dyrker nysgjerrigheten

Medieutvikling er et programfag som alle videregående skoler kan tilby.

Sammen med E-sport, grafisk design og musikk på Arna VGS, skal medieutvikling bli et programfag som alle kan søke på.

– Ledelsen gir rom for å utforske nye ting og læremetoder. Det er jeg takknemlig for. Dette skal være et kurs med substans og vi skal utforske det sammen. Det er mye lærdom både for elevene og meg selv, sier Nøkling og legger til:

– Skolen og lærerne må tenke nytt og ta sjanser. Også er det viktig at vi dyrker nysgjerrigheten hos elevene.

Henrik Utne går andreåret på medier og kommunikasjon. Han er spent på hva de kan klare å lage med det nye utstyret.

Gir kreative muligheter

Henrik Utne er spent på hva de får laget med utstyret.

– Det gir mange kreative muligheter og det er mye kult man kan lage. Det kuleste er å filme noe som ikke alle kan gjøre, enten det er på grunn av helse eller at det er for dyrt, sier 17-åringen.

Ideene kommer i fleng og han foreslår å filme både skihopp, dykking og fallskjermhopping.

– Jeg kunne tenkt meg å prøvd det selv, men også å se det gjennom VR-briller. Da kan man se på det uten å risikere liv og helse. Ellers kan man lage video der man bare går i gater i andre land, en slags turistreklame, forteller Utne.

Skolen har kjøpt inn slike kameraer til faget. Med det kan man filme 360 grader rundt seg.
Publisert:
  1. Virtual Reality
  2. Arna
  3. Skole
  4. Skole og utdanning
  5. Undervisning

Mest lest akkurat nå

  1. Ung sjåfør mistet lappen

  2. Fekk fleire hundre tusen i ekstra straumutgifter

  3. Arna helseheim: Så stor andel av de ansatte er uvaksinerte

  4. Slik kvitta Bjarte seg med 36,8 kilo på eit halvt år

  5. Skal ha gått jord- og steinras på E16 i Arna

  6. Hele 2020: 70.000 kroner i strømutgifter. To måneder i 2021: 60.000 kroner. – Føler at vi blir straffet