Søndangens aksjon ved Øyrane Torg i Arna ble sparket i gang som en reaksjon på Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det er helt ypperlig at aksjonen har klart å mobilisere så mange, sier Stian Pugh Vorland til Bygdanytt.

Han sto i folkemengden med Lars Andreas Elvenes Jenssen (6) på skuldrene. 6-åringen holdt ivrig opp en plakat med teksten «Vi vil kjøre trygt til besto».

Bakgrunnen for aksjonen er at mange har reagert på at ny E16 og ny togbane til Stanghelle (K5-alternativet) ligger inne i siste halvdel av planprogrammet.

Lars Andreas Elvenes Jenssen (6) og Stian Pugh Vorland har fått nok. Foto: Mads René Trellevik

Frykten for ras

Roy Åge Haugen, daglig leder for Haugen Transport og Maskin AS, håper at søndagens aksjon kan bidra til at politikerne snur om E16-saken. Han er lei av å kjenne på frykten når steinene raser ned i veibanen.

Roy Åge Haugen, her med niesen Mia Isabelle Haugen, slår fast at ny E16 er på høy tid. - En vet aldri når neste ras kommer, sier Roy Åge. Foto: Siv K. Berg

– En vet aldri når neste ras kommer. Vi har mange sjåfører ute og kjører, og en vet ikke når en får en telefon om at noe har skjedd, forteller han.

Haugen har sluppet unna med skrekken. Han har aldri selv opplevd et ras på E16, men forteller om kollegaer som har kommet kjørende minutter etter ras på strekningen.

– Pengene går til veibane på Østlandet. Vi har jo ikke et skikkelig veinett her på Vestlandet. Nå har det gått for mange liv, og vi må få midler til denne strekningen, sier han oppgitt.

Maria, Elise (7) og Tuva (10) Hansson hadde reist fra Evanger til Arna for å fortelle om den farlige skoleveien. - Vi står her ikke bare for oss, men for alle som må kjøre på E16, forteller de og beskriver veien som skummel. Foto: Siv K. Berg

Det sier Maria Hansson seg enig i. Sammen med Elise (7) og Tuva (10) tok hun turen fra Evanger til Arna for å vise sin støtte til aksjonen.

– Det handler om prioriteringer. Vi er verdens rikeste land. Jeg kan ikke forstå at vi ikke har bedre vei og bane fra Bergen til Voss, raser hun.

Tror E16-kampen kan påvirke valget

Dagny Herland, Jarl Herland, Margot Garnes og Lars Garnes tror E16 kan bli en viktig brikke i årets stortingsvalg.

- Slike ting er med på å påvirke hvem vi stemmer på, fastslår Dagny Herland.

- Ja, det blir spennende å se, tilføyer Lars Garnes.

Kvartetten troppet opp på parkeringsplassen til Øyrane torg for å delta på søndagens aksjon, der fokuset var å få fortgang på ny vei og bane mellom Bergen og Voss.

De mener slike aksjoner kan spille en viktig rolle for prioriteringen i NTP.

- Dette er nok med på å påvirke politikerne. Vi kan ikke sitte hjemme og protestere. Vi må møte opp, fastslår Margot.

- Ja, jeg håper vi klarer å snu denne saken. Om vi så må ta toget til Oslo for å demonstrere der, tilføyer Margot med et lurt smil.

Både ekteparet Herland og ekteparet Garnes ferdes ofte på E16, i likhet med familie og slektninger.

- Hver gang en hører om ras eller ulykker på E16, så lurer vi på hvor våre er, sier Dagny mens Margot nikker i enighet.

Lars Garnes, Margot Garnes, Jarl Herland og Dagny Herland er bekymret når de kjører E16 Bergen-Voss. - Rasfaren er forferdelig. Det er et under at det har gått så bra som det har gjort, sier Dagny. Foto: Siv K. Berg

Dagny beskriver rasfaren som forferdelig og mener det er et under at ikke flere liv har gått tapt opp gjennom årene.

- Og det er vel kanskje derfor at strekningen ikke blir prioritert. Fordi ikke nok liv har gått tapt i ras, spør hun oppgitt.

Krever handling

Jan Morten og Monika Seilen mener det er på høy tid at E16 mellom Arna og Voss blir utbedret.

– Det handler om trafikksikkerhet, poengterer de.

(f.v.) Stian, Jan Morten, Marthe og Monika Seilen deltok på aksjonen i Arna. Foto: Siv K. Berg

– Vi har gått altfor lenge med en farlig vei. Dette bør prioriteres, fastslår Jan Morten.

At E16 blir stengt på grunn av ras, er ikke noe nytt. Og omkjøringsveiene er ikke noe å skryte over, påpeker Monika.

– Det blir jo til at en ser litt ekstra opp på fjellsiden når en kjører. Dette er en rasutsatt strekning. Det er viktig å få gjort noe med veien nå, fastslår Jan Morten.

– Blir bare verre

Aksjonsleder Laila Himle har tidligere uttalt til Bygdanytt at målet med aksjonen er at politikerne også vil forstå at ny E16 ikke kan utsettes. Hun og resten av aksjonsgruppa har som mål at trasevalget K5 skal bygges snarest og med senest oppstart i 2021.

– Jeg har pendlet denne veien i mange år og ser hvor gale det er. Det blir bare verre og veien blir bare farligere. Vi kan ikke godta at dette blir nedprioritert, sa hun til Bygdanytt i forkant av aksjonen.

Som Bygdanytt tidligere har omtalt, har veiprosjektet Arna-Stanghelle økt i kostnad med nesten fire milliarder kroner på mindre enn ett år.