Er bekymret for at pengene skal ta slutt

Alarmklokkene går for fullt hos politikere i Hordaland fylkeskommune.

Publisert: Publisert:

Et stort ras gikk over E16 ved Hyvingstunnelen i Voss kommune. En trailer fra Asko Vest ble truffet av deler av steinmassene. Fylkesdirektøren er bekymret for at vi får se flere slike scener i fremtiden om ikke rassikringsarbeidet blir bedre prioritert, mener han. Foto: Amundsen, Paul Sigve / NTB scanpix

  • Anders Totland
Denne artikkelen er over ett år gammel

Planleggingen av den etterlengtede utbyggingen av E16 og Vossebanen mellom Arna og Stanghelle går unna, men nå slår fylkesdirektør for regional utvikling, Bård Sandal, alarm.

– Vi er bekymret for at krukken med penger skal gå tom, og at vi blir sittende igjen med den rassituasjonen og faren for liv og helse som vi har i dag, sier han til NRK.

Les alle våre K5-saker her.

  • Har du tips til saker eller bilder fra E16-traséen. Send dem gjerne til oss: tips@bygdanytt.no

Grunnen til bekymringen er at Vegvesenet og Bane Nor foreslår å starte på det første byggetrinnet – uten å begynne på fornyelsen av jernbanen eller E16 der rasfaren er mest overhengende.

Les også

Ketil Solvik-Olsen besøker Trengereid

Samtidig foreslår de å avslutte første del ved Trengereid. Det er de to milene etter Trengereid, mot Stanghelle, som er kjent for å være europaveiens mest rasutsatte strekning.

Les også

Bil truffet av steinras på E16

– Trenger mer penger

Totalprisen på samlet utbygging av K5-traseen er foreløpig på 33 milliarder kroner, og prosjektet ligger i andre halvdel av Nasjonal Transportplan (NTP).

– Finansieringen er en viktig grunn til at vi åpner for å starte med å bare bygge ut veien mellom Arna og Trengereid, sier prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen til NRK.

Han viser til at de på denne strekningen kan bygge veien uavhengig av jernbanen.

Les også

Tunnel ble stengt etter melding om steinnedfall

For å fullføre strekningen videre, er altså Søderholm og Statens vegvesen avhengig av mer finansiering fra Staten. Veien er estimert fullfinansiert mellom 2024 −2029, mens jernbanen mangler penger fra statskassen, ifølge NRK.

Publisert:

Les også

  1. 5263 Trengereid: Den glemte bygden

  1. K5
  2. E16
  3. Utbygging
  4. Hordaland fylkeskommune
  5. Hordaland