Planleggingen av den etterlengtede utbyggingen av E16 og Vossebanen mellom Arna og Stanghelle går unna, men nå slår fylkesdirektør for regional utvikling, Bård Sandal, alarm.
– Vi er bekymret for at krukken med penger skal gå tom, og at vi blir sittende igjen med den rassituasjonen og faren for liv og helse som vi har i dag, sier han til NRK.
Les alle våre K5-saker her.
Har du tips til saker eller bilder fra E16-traséen. Send dem gjerne til oss: tips@bygdanytt.no
Grunnen til bekymringen er at Vegvesenet og Bane Nor foreslår å starte på det første byggetrinnet – uten å begynne på fornyelsen av jernbanen eller E16 der rasfaren er mest overhengende.
Ketil Solvik-Olsen besøker Trengereid
Samtidig foreslår de å avslutte første del ved Trengereid. Det er de to milene etter Trengereid, mot Stanghelle, som er kjent for å være europaveiens mest rasutsatte strekning.
Bil truffet av steinras på E16
– Trenger mer penger
Totalprisen på samlet utbygging av K5-traseen er foreløpig på 33 milliarder kroner, og prosjektet ligger i andre halvdel av Nasjonal Transportplan (NTP).
– Finansieringen er en viktig grunn til at vi åpner for å starte med å bare bygge ut veien mellom Arna og Trengereid, sier prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen til NRK.
Han viser til at de på denne strekningen kan bygge veien uavhengig av jernbanen.
Tunnel ble stengt etter melding om steinnedfall
For å fullføre strekningen videre, er altså Søderholm og Statens vegvesen avhengig av mer finansiering fra Staten. Veien er estimert fullfinansiert mellom 2024 −2029, mens jernbanen mangler penger fra statskassen, ifølge NRK.