Ove Tepstad (foran) i NHO logistikk og transport forteller at det vil bli en politisk markering 14. desember i forbindelse med forslagene til den nye bymiljøavtalen. Foto: Lars Sveinung Lid

Tepstad og transportnæringen er enig i at Bergen må få bedre luftkvalitet, men reagerer sterkt på flere av forslagene i den nye bymiljøavtalen for Bergen.

Nå planlegger NLF avdeling Hordaland, Yrkestrafikkforbundet, Vestnorsk Transportarbeiderforening og NHO Logistikk og Transport region Vestlandet en politisk markering.

Onsdag 14. desember klokken 0630 vil det bli en markering på innfartsårene til Bergen sentrum.

Tepstad antyder at mellom 150 til 200 lastebiler vil ha saktegående kjøring i denne perioden. Aksjonen vil starte i Åsane, Skjold, Rådalen, Loddefjord, Sotra, Birkelandskrysset, Os, Fyllingsdalen og Askøy.

— Vi hadde et håp om at vi kunne unngå en slik markering som vi nå planlegger. Men vi frykter at forslaget skal gå gjennom, forteller han.

Tepstad understreker at de ikke gjør det bare for egen skyld, men også for forbrukere og privatpersoner.

Ove Tepstad (foran) i NHO logistikk og transport forteller at det vil bli en politisk markering 14. desember i forbindelse med forslagene til den nye bymiljøavtalen. Foto: Lars Sveinung Lid

— Vi er helt enig om at vi må gjøre ting for å sikre bedre miljø. Vi må satse på miljø, ha et grønt skifte og at en må finne alternative drivstoff-former for å ha mindre utslipp enn det vi har i dag. Det er vi alle enige om, fastslår han.

Tepstad frykterderimot at dersom forslagene som er skissert går gjennom, vil dette resultere i at varetransporten får økte kostnader, og at dette igjen vil føre til dyrere varer og uante konsekvenser for næringslivet i og rundt Bergen.

«NLF og NHO LT finner det meget beklagelig at det legges opp til et takstsystem som ikke tar hensyn til varetransporten», heter det i en pressemelding fra Norges Lastebileier-forbund og NHO Logistikk og Transport.

I en pressemelding opplyser foreningene at de reagerer på blant annet:

  • Økningen av antall bomstasjoner

  • Fjerne månedstaket på 60 passeringer

  • Redusere maksimal rabatt fra 20 prosent til 10 prosent

  • Fjerne timeregel

  • Heve ordinære takster

  • Heve takster for rushtids-passeringer

  • Innføre nye takster på dager med særskilt stor luftforurensing

  • Toveis innkreving i bomstasjoner.