Det var arbeidsfellesskapet Magnus M. Thunestvedt AS og ABB AS som i 2017 vant anbudskonkurransen om elektroarbeidet på E39 Svegatjørn-Rådal.

Men konkurrenten Bravida klaget på kåringen, og gigantkontrakten havnet til slutt i rettssystemet. Nå har Oslo byfogdembete avgjort saken.

– Staten har vunnet fram med sin sak, hvilket betyr at vi nå kommer til å inngå kontrakt med arbeidsfellesskapet Magnus M. Thunestvedt AS / ABB AS om gjennomføring av det som, så vidt vi vet, blir Norges største elektrokontrakt knyttet til veiarbeid, opplyser prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen.

– Viktig kontrakt

Det blir en viktig kontrakt for Thunestvedt-konsernet fra Osterøy, som har hovedkontor i Arna.

– Dette var en gledelig, fornuftig og god vurdering. Thunestvedt er sammen med ABB klar for å starte arbeidet og ser frem til det. Dette er en stor og viktig kontrakt for begge selskapene, og vi har fullt fokus på den, sier administrerende direktør André Teigen.

Prosjektet E39 Svegatjørn-Rådal er forventet å koste over syv milliarder kroner.

Ifølge Teigen har anbudet som nå har vært i retten en verdi på i underkant av 400 millioner kroner.

– Vil det bli nødvendig å oppbemanne?

– Det vil tiden vise. Vi er et svært konsern med 250 ansatte, så vi vil benytte oss av ressurser internt så langt det lar seg gjøre.

Den svarte streken viser E39-traseen fra Bergen til Os. Foto: Statens vegvesen

Kranglet om erfaring

Kontrakten handler om å få på plass elektrotekniske anlegg, styring, regulering og overvåking for hele veiprosjektet.

Bravida Norge AS klaget på anbudskonkurransen fordi de mente at vinneren ikke oppfylte de tekniske og faglige kvalifikasjonskravene til erfaring som kreves for å kunne bli tildelt kontrakten.

Frem og tilbake

Statens vegvesen tok klagen til følge og tildelte Bravida kontrakten.

Thunestvedt og ABB klaget på at de ble vraket og fikk ordnet en midlertidig forføyning, slik at kontrakten ikke kunne inngås før uenighetene om anbudskriteriene var avklart.

Staten, ved veivesenet, vinglet senere tilbake til at kontrakten likevel skulle tildeles arbeidsfellesskapet som opprinnelig vant: Magnus Thunestvedt AS og ABB AS.

Arbeidet med nye E39 er godt i gang. Snart kan det elektriske monteres også. Foto: Geir Brekke, Statens vegvesen

Får dekket sakskostnader

Kort oppsummert ble det opp til Oslo byfogdembete å avgjøre saken.

Dommeren konkluderer med at «...det ikke foreligger noe plikt for Statens vegvesen å avvise arbeidsfellesskapet på grunn av manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskravene...».

Bravida må betale motpartens sakskostnader på nesten 390.000 kroner.

– Jeg har nettopp lest kjennelsen og har ikke snakket med våre klienter ennå. Men tatt i betraktning at saken ble vunnet fullt ut, at vi fikk dekning av alle våre saksomkostninger og at vår klient endelig er sikret en meget stor kontrakt, så er i alle fall jeg fornøyd, skriver advokat Stephan L. Jervell, som representerer ABB AS og Magnus M. Thunestvedt AS, i en tekstmelding.

Pressekontakt Stian Søhoel i Bravida Norge AS sier til Bygdanytt at de nettopp har mottatt kjennelsen.

– Vi vil nå vurdere denne grundig sammen med vår advokat før vi bestemmer oss for hva vi gjør videre i saken, sier Søhoel.

Tror ikke åpningen forsinkes

Etter planen skal hele den nye veien mellom Bergen og Os åpnes i 2022.

Prosjektleder Sverre Ottesen tror ikke at anbudskrangelen vil forsinke fremdriften, fordi veivesenet kom tidlig i gang med anbudsrunden.

– Men fasiten har vi ikke før i 2021 når vi skal åpne første halvdel og i 2022 når hele skal åpnes, understreker han.