Planleggingen av den etterlengtede utbyggingen av E16 og Vossebanen mellom Arna og Stanghelle går unna, men nå slår fylkesdirektør for regional utvikling, Bård Sandal, alarm.

– Vi er bekymret for at krukken med penger skal gå tom, og at vi blir sittende igjen med den rassituasjonen og faren for liv og helse som vi har i dag, sier han til NRK.

Les alle våre K5-saker her.

  • Har du tips til saker eller bilder fra E16-traséen. Send dem gjerne til oss: tips@bygdanytt.no

Grunnen til bekymringen er at Vegvesenet og Bane Nor foreslår å starte på det første byggetrinnet – uten å begynne på fornyelsen av jernbanen eller E16 der rasfaren er mest overhengende.

Samtidig foreslår de å avslutte første del ved Trengereid. Det er de to milene etter Trengereid, mot Stanghelle, som er kjent for å være europaveiens mest rasutsatte strekning.

– Trenger mer penger

Totalprisen på samlet utbygging av K5-traseen er foreløpig på 33 milliarder kroner, og prosjektet ligger i andre halvdel av Nasjonal Transportplan (NTP).

– Finansieringen er en viktig grunn til at vi åpner for å starte med å bare bygge ut veien mellom Arna og Trengereid, sier prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen til NRK.

Han viser til at de på denne strekningen kan bygge veien uavhengig av jernbanen.

For å fullføre strekningen videre, er altså Søderholm og Statens vegvesen avhengig av mer finansiering fra Staten. Veien er estimert fullfinansiert mellom 2024 −2029, mens jernbanen mangler penger fra statskassen, ifølge NRK.