Onsdag presenterte byrådet planen for fremtidens Nav i Bergen.

Der kommer det frem at dagens åtte Nav-kontorer skal reduseres til fem på følgende steder:

  • Årstad

  • Bergenhus

  • Arna-Åsane

  • Fyllingsdalen-Laksevåg

  • Fana-Ytrebygda.

Arna eller Åsane

Det foreslås at Nav-kontorene i Arna og Åsane slås sammen. Det er ikke bestemt hvor de sammenslåtte kontorene skal ligge, men i saksfremstillingen antydes det at Åsane trekker det lengste strået.

– Vi har ikke fattet noe endelig beslutning på lokasjon for Nav-kontoret til Åsane og Arna, men jeg tror nok det er sannsynlig at det ikke vil ligge i Indre Arna, der det ligger i dag. Men det skal vi gå inn og se på nå. Hovedpoenget er at vi må legge kontoret et sted der det er mest mulig tilgjengelig for alle innbyggerne, sier byråd Erlend Horn til Bygdanytt.

Byråd Erlend Horn tror endringen av Nav vil gi innbyggerne et bedre tilbud, selv om kontoret i Arna kan forsvinne. Foto: Vidar Langeland/Bergen kommune

Byrådet legger vekt på at Nav-kontorene må plasseres på steder der tilgangen på kollektivtrafikk er god, og gjerne på en plass der andre kommunale tjenester er. I Åsane finnes allerede flere tjenester og Arna og Åsane kulturkontor.

Byråden beroliger

En av begrunnelsene for å fornye Nav i Bergen, er at kontorene ble bygget i en tid der langt flere folk fysisk oppsøkte tjenestene. I dag benytter de fleste seg av Nav sine digitale tjenester, ifølge byrådet.

– Vi har åpnet en ny dør for våre tjenestemottakere, men vi stenger ingen. Digitaliseringen gjør det lettere å søke tjenester, samtidig som det frigjør ressurser til å følge opp enkeltpersoner, sier Horn i en pressemelding.

Horn er tydelig på at dersom Nav-kontoret havner i Åsane, så vil det være mulig å få besøk av NAV eller ordne møter i Arna.

– Så innbyggerne i Arna har ikke noe å frykte?

– Nei, det tror jeg ikke. Snarere tvert imot. Hvis vi lykkes, så vil innbyggerne i Arna som trenger Nav mest merke at vi får mer ressurser til å følge dem opp på en bedre måte enn vi gjør i dag. Det er det jeg håper å oppnå med dette grepet, sier byråden.

Betaler for mye i leie

Da de åtte Nav-kontorene i Bergen ble etablert i 2006 var det behov for stort publikumsareal.

Nå betaler kommunen mye i leie for lokaler som det ikke er behov for.

– Vi har sett at veldig mange bare bruker nett i kontakt med Nav, så behovet for å fysisk møte opp hos Nav er mindre i dag enn det var i 2006. Det må vi bare ta innover oss når vi nå ser på strukturen og hvor mye leieutgifter vi skal ha. Pengene vi sparer kan brukes på å gi et bedre tilbud, beskriver Horn.

Byråden opplyser at Nav kan legge til rette for at innbyggere skal slippe å ta buss i en halvtime til Åsane dersom kontoret på Øyrane torg blir lagt ned.

– Hvis man for eksempel er en rusavhengig som bor i Arna og trenger et møte med folkene på Nav, så kan man utmerket godt legge til rette for at Nav kan komme til dem også.

Det er ikke satt en dato for når lokaliseringene for Nav-kontorene skal være bestemt, men Horn forteller at dette arbeidet nå igangsettes.