Det skriver næringsforeningene i Bergen, Stord, Haugesund og Stavanger i en felles uttalelse, titulert «Fire viktige år for Vestlandet».
De ber om at det i løpet av den neste fireårsperioden gjøres forpliktende vedtak om en stor og fremtidsrettet vestlandsregion. Spesielt tenker de på kyststamveien.
Her er NTP-reaksjonane: - Samferdslepolitisk skandale!
Kjemper for Hordfast
Mens Bergen-Os bygges og Rogfast nærmer seg oppstart, ligger det 14 milliarder til Hordfast først i andre del av Nasjonal transportplan (NTP).
Næringsforeningene frykter Hordfast-pengene vil forsvinne før prosjektet blir påbegynt.
– Vi er redd for at milliardene i andre del av NTP går andre plasser, hvis ikke vi får et forpliktende vedtak. Vi ønsker å sikre at Hordfast kommer i gang så fort som mulig, sier næringspolitisk sjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd til Bygdanytt.
De forventer at Stortinget gjør et forpliktende vedtak om oppstart av Hordfast i løpet av den neste fireårsperioden.
Statssekretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet sier et forpliktende vedtak er planen.
– Det er også det vi tar sikte på i NTP. Det gjelder både E39 og E16/Vossabanen. Begge disse har antydet oppstart første periode med bruk av bompenger, og da må oppstartsvedtak gjøres i kommende stortingsperiode, sier han til Bygdanytt.
Ikke glemt E16
Mens det står mye om fergefri E39 i uttalelsen, står det ikke noe om ny E16 og jernbane mellom Bergen og Voss.
– Har dere glemt K5?
– Nei, vi har vært med og utarbeidet uttalelsen for Hordaland til NTP, som sier at vi har fire store prosjekter; E39, øst-vest, Sotrasambandet og byvekstavtalen i Bergen. Vi står fortsatt for de fire, men vi skal ikke sette kyststamveien opp mot E16. Det er det som har gjort at vi har fått mindre penger hele tiden, forteller Kvamme.
Abonner på nyhetsbrevet K5
– Du er ikke redd for at denne uttalelsen fjerner presset for fremskyndet E16?
– Nei, absolutt ikke, fastslår han.
Samlet representerer næringsforeningene 200.000 ansatte i mer enn 3500 bedrifter i aksen mellom Stavanger og Bergen.
Knytt Vestlandet sammen
Bergen næringsråd har i mange år ivret for at det viktigste er å knytte Vestlandet tettere sammen.
– Vestlandet er den store verdiskaperen i Norge. Det er vi som sørger for at oljefondet blir fylt opp og at Norge lykkes. Samtidig har vi tradisjonelt sett vært mer opptatt av å komme oss raskere til Oslo enn å knytte sammen Vestlandet, mener Kvamme.
Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross rammen på 1.000 milliarder kroner, ifølge en ny rapport fra Oslo Economics.
Hordfast nevnes i rapporten som ett av 15 konkrete prosjekter som kan ryke.
Nyhetsbyrået NTB skriver at det i rapporten vises til at veiprosjekter i gjennomsnitt blir 40 prosent dyrere fra de omtales i planen til de er ferdig planlagt og klare til bygging.